Circulariteit gedragen door grote merken

Het huidige kledingverbruik is al enorm, zeker als je je beseft dat veel kleding amper of niet gedragen wordt. Tegen het jaar 2030 zal het verbruik naar verwachting met 63% stijgen; dit staat gelijk aan 500 miljard nieuwe T-shirts! De vraag naar grondstoffen neemt dus ook gigantisch toe. Een slechte ontwikkeling met “overshoot day” en klimaatverandering in het achterhoofd. Nu al stoot de textielproductie 1,2 miljard ton broeikasgassen uit! De Ellen MacArthur Foundation denkt dat textiel, gebaseerd op de huidige populatie en consumptiepatronen, richting 2050 meer dan 25% van de wereldwijde CO2-uitstoot voor haar rekening neemt. Tijd voor verandering dus!

Grote merken als Puma en Nike brengen nieuwe collecties waarin “afval” als grondstof wordt verwerkt. Puma heeft samen met het netwerk The First Mile een nieuwe sportswear-collectie geïntroduceerd waarin minimaal 83% recyclede polyester garen in is verwerkt. Nike verwerkt, in het kader van de “Move to Zero” filosofie, recyclede materialen en afval in haar Space Hippie schoenen. Hier kan professionele textielreiniging veel toegevoegde waarde leveren door het langer in gebruik houden van textiel en schoenen door ruil, verhuur gecombineerd met professionele textielreiniging. En door deze spullen, als zij uiteindelijk versleten zijn, als grondstof terug te (laten) brengen in de kringloop!

Scroll naar boven