Kledingbibliotheek LENA in Amsterdam (c) LENA

Key drivers van duurzaamheid voor de toekomst

 De textielverzorgingsindustrie heeft zich in de afgelopen jaren steeds intensiever gericht op duurzaamheid. Niet zonder reden: focus op duurzaamheid betekent niet alleen een positieve bijdrage aan een betere wereld, maar zorgt ook voor financiële besparingen in het eigen bedrijf en een positief bedrijfsimago dat naar stakeholders kan worden uitgedragen. De key drivers op het gebied van duurzaamheid in de toekomst liggen op drie gebieden: 1. Duurzaamheid in de textielservicesector zelf. 2. Intensivering van textielgebruik. 3. Circulariteit. Samen vormen ze de basis voor een gezonde bedrijfsvoering in de toekomst.

 Kernwaarde

Duurzaamheid wordt steeds meer gezien als een kernwaarde die niet alleen de goodwill van stakeholders en dus een positief bedrijfsimago oplevert, maar ook noodzakelijk is voor het voortbestaan in de toekomst. Bedrijven die vandaag de dag tekortschieten in het uitdragen van de juiste duurzaamheids- of sociale waarden, worden steeds vaker publiekelijk terechtgewezen. Een onderzoek van Morgan Stanley wijst uit dat de meest succesvolle beleggers ter wereld duurzaamheid dan ook als een kernfactor zien in bedrijven: zonder focus op duurzaamheid is een bedrijf geen veilige belegging meer.[1] Als belangrijkste elementen van duurzaamheid selecteerde 88% van deze beleggers klimaatverandering, waterbesparing, plastic afval en een circulaire economie.[2] Het is daarom niet alleen wenselijk, maar absoluut noodzakelijk dat het textielservicebedrijf van de toekomst zich op deze gebieden onderscheidt en in toenemende mate verdienstelijk maakt. Het goede nieuws: met name als de textielketen op dit gebied gaat samenwerken, kunnen spectaculaire resultaten worden behaald. Een toekomst waarin duurzaam professioneel reinigen bijdraagt aan een intensiever gebruik van textiel en kleding en de sector in potentie vrijwel volledig circulair kan worden.

Key Driver 1: Duurzaamheid in de textielservicesector zelf

De textielservicesector is inmiddels wel doordrongen van wat zij zelf kan behalen in het kader van duurzaamheid. Professioneel wassen is vijf keer duurzamer dan thuiswassen. In de b2c-tak bouwen laundry-on-demand-initiatieven verder aan de trends onder consumenten om hun zaken online te regelen, te willen uitbesteden en gemak te ervaren. In de b2b-tak ondertussen wordt het belang van hygiëne, kwaliteit en duurzaamheid steeds crucialer. Dit stuurt de gezondheidszorg, horeca en handel & industrie van de toekomst onvermijdelijk verder naar de professionele capaciteiten van (industriële) wasserijen. Met waterbesparingen van 35-80%, energiebesparingen van 17% en een verlaging van de CO2-uitstoot van 24% biedt de professionele textielverzorging juist een oplossing op de gebieden die door 88% van de beleggers als essentieel in een bedrijf worden aangemerkt. De milieubelasting van plastic microvezels zal ook steeds meer op de voorgrond treden.

Fenomenale resultaten in drinkwaterbesparing door professionele textielreiniging

De toekomst: bigger & better

Wat op dit moment aan besparingen wordt behaald wacht continue optimalisering naar de toekomst toe. Trends als het analyseren van data die tijdens het wassen worden bijgehouden, verregaande automatisering, geavanceerde logistiek en continue verbetering van energie- en waterbesparende apparatuur voor zowel textielreinigers als wasserijen verscherpen de positie van deze bedrijven steeds verder. Van besparing op één of een aantal gebieden zullen steeds meer bedrijven zich gaan richten op een holistisch concept waarbij alle besparingen op elkaar worden afgestemd om zo resultaten van weer een heel nieuw niveau te behalen. Het Duitse CHMS, dat de CINET GBPA 2020 Award voor Duurzaamheid in de categorie Industriële Textielverzorging won, is daar een mooi voorbeeld van. Door intensieve kennis van alle technieken en processen creëerde dit bedrijf een uitzonderlijk niveau van duurzaamheid dat een inspiratie voor anderen vormt.

De textielindustrie is de meest vervuilende industrie na olie

Key Driver 2: Intensivering van textielgebruik

De textielindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Zo gebruikt ze de meeste ruwe grondstoffen en water na de voedsel-, woning-, en transportindustrie.[3] Ze is nr. 2 van de grootste landverbruikers en nr. 5 van de meest CO2-uitstotende sectoren.[4] Ze stoot daarmee zelfs meer CO2 uit dan de internationale luchtvaart en zeevaart bij elkaar.[5] Het meest zorgwekkende aspect is dat de kledingproductie de afgelopen vijftien jaar is verdubbeld.[6] De wereldbevolking groeit explosief en daarbij groeit de middenklasse naar verhouding nog sneller en die heeft meer te besteden. Fastfashion-kledingcollecties volgen elkaar razendsnel op, met doorlopend nieuwe modestijlen, en vaak extreem lage prijzen.[7]

Verhuurconcepten en samenwerking met de textielreiniger

Waar de textielservicesector zich al veel langer bezighoudt met verhuurconcepten voor haar klanten (verhuur van lakens, handdoeken, maar ook bedrijfskleding is steeds meer de norm) ondervinden deze concepten ook een opkomst in de mode-industrie. Bedrijven als Rent the Runway in de VS[8], kledingbibliotheek LENA in Amsterdam[9] en online kledingverhuurbedrijf WAUWCloset[10], die de Young Executive Professional Award won tijdens de CINET GPBA 2020, boeken grootschalig succes. Door kleding te huren kan de consument steeds wat anders aantrekken zonder tot aankoop te hoeven overgaan, met name interessant als het gaat om dure merkkleding. Bij deze verhuurconcepten hoeft de klant de kleding vaak niet zelf te reinigen. Het wordt na gebruik ingeleverd bij het kledingverhuurbedrijf, die samenwerkt met een textielreiniger. Zo werkt YCloset in Beijing, China, samen met gerenommeerde textielreinigingsketen en wasserij Nantong Fornet en ging WAUWCloset in Nederland een samenwerkingsverband aan met professionele reiniger Vendrig in IJsselstein. Reiniging, voorraadbeheer, logistiek en retourlogistiek, dragerbeheersystemen en toegang tot de kledingindustrie worden bij Vendrig en WAUWCloset nauwkeurig op elkaar afgestemd. Zo kan de textielservicesector in hoge mate bijdragen aan een intensivering van textielgebruik.

Kledingverhuur van dure merkkleding is de toekomst

Key Driver 3: Circulariteit

Het resultaat van fast fashion is dat het grootste deel van onze kleding binnen een jaar op de vuilnisbelt belandt.[11] Elk jaar brengen we maar liefst 85% van onze garderobe naar de vuilnisbelt[12]: dat is het equivalent van één vuilniswagen vol textiel per seconde.[13] Minder dan 1% daarvan wordt gerecycled.[14] Duizelingwekkende getallen. Het idee dat de textielindustrie circulair zou kunnen zijn, krijgt nu steeds meer voeten aan de grond. H&M voerde ’s werelds eerste in-store recyclingsysteem in, waarin de kleding wordt gereinigd met ozon, versnipperd en tot garen gesponnen: na zo’n vijf uur heeft de machine een nieuw kledingstuk gemaakt van het afgedankte item.[15] Sociale onderneming i-did creëert designproducten van afgedankte bedrijfskleding van bijvoorbeeld KLM, Ikea en de Efteling.[16] Samen met Ikea, die ambieert in 2030 in al haar producten volledig circulair te zijn[17], creëerde ze tevens een collectie van tafellopers, handdoeken, theedoeken en keukenschorten.[18] In de textielverzorgingssector liep HAVEP al voorop met het recyclen van postconsumer-textiel naar nieuwe bedrijfskleding. Waar ze nu 75% kan recyclen, wil ze dat in de toekomst verder opschroeven.[19] Als het de textielsector lukt de handen ketenbreed ineen te slaan, heeft zij alle capaciteiten in huis om de deuren naar een grondig hergestructureerde toekomst te openen en zichzelf op indrukwekkende wijze op de kaart te zetten.

i-did geeft nieuw leven aan bedrijfskleding van KLM, Ikea en de Efteling

[1] Duurzaam Beleggen, “Asset Owners See Sustainability as Core to Future of Investing”, 28 mei 2020, https://www.duurzaam-beleggen.nl/2020/05/28/asset-owners-see-sustainability-as-core-to-future-of-investing/

[2] Ibid.

[3] European Environment Agency, ‘Textiles in Europe’s circular economy’, 19 november 2019, https://www.eea.europa.eu/themes/waste/resource-efficiency/textiles-in-europe-s-circular-economy

[4] Ibid.

[5] UN Environment Programme, ‘Putting the brakes on fast fashion’, 12 november 2018, https://www.unenvironment.org/news-and-stories/story/putting-brakes-fast-fashion

[6] Ellen MacArthur Foundation, ‘A new textiles economy: Redesigning fashion’s future’, 2017, http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications

[7] Ibid.

[8] Business Insider, “Rent the Runway is now reportedly a $1 billion company in its quest to become “the Amazon Prime of rental”, 21 maart 2019, https://www.businessinsider.nl/rent-the-runway-billion-amazon-of-rental-2019-3/?international=true&r=US

[9] Jasmijn Missler, “Modebibliotheek Lena: Kijken, lenen, niet kopen”, Trouw, 10 oktober 2019, https://www.trouw.nl/nieuws/modebibliotheek-lena-kijken-lenen-niet-kopen~bff5a154/

[10] Zie bijv. Textielbeheer, “Dankzij Hanh voor een prikkie in een designerjurkje”, 28 januari 2021, https://www.textielbeheer.nl/dankzij-hanh-voor-een-prikkie-in-een-designerjurkje/

[11] Ellen MacArthur Foundation, ‘A new textiles economy: Redesigning fashion’s future’, 2017, http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications

[12] Morgan McFall-Johnsen, ‘De kledingindustrie stoot meer CO2 uit dan de internationale luchtvaart én zeetransport samen – dit is de impact van mode op het milieu’, 21 oktober 2019, https://www.businessinsider.nl/kleding-industrie-milieu-impact-c02/

[13] Ellen Macarthur Foundation, ‘One garbage truck of textiles wasted every second: report creates vision for change’, 28 november 2017, https://www.ellenmacarthurfoundation.org/news/one-garbage-truck-of-textiles-wasted-every-second-report-creates-vision-for-change

[14] Ellen MacArthur Foundation, ‘A new textiles economy: Redesigning fashion’s future’, 2017, http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications

[15] https://www2.hm.com/nl_nl/hm-sustainability/lets-change.html/change

[16] https://www.i-did.nl/gerecycled-vilt

[17] Ikea, “Wat doet IKEA op het gebied van duurzaamheid?”, https://www.ikea.com/nl/nl/this-is-ikea/sustainable-everyday/wat-doet-ikea-op-het-gebied-van-duurzaamheid-pub440e8b11

[18] https://www.ikea.com/be/nl/this-is-ikea/sustainable-everyday/aterstaella-een-textielcollectie-pubc6caab51

[19] Rianne Lachmeijer, ‘Anna van Puijenbroek, directeur HAVEP, wil de textielindustrie op zijn kop zetten’, Duurzaam Bedrijfsleven, 13 mei 2020, https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/retail/33775/havep-circulaire-textielindustrie

Scroll naar boven